lördag 2 juli 2011

Katastrofen på Ryssbysjön

Med Gös i siktet drog jag i egen hög person ihop ett gäng bestående av Håkan, Mats och Sören. Två båtar bokades i god tid för ca två veckor sedan och förväntningarna skruvades upp rejält. Jag hade mer eller mindre lovat alla Gös i båten, och själv hade jag satt det blygsamma målet på 5 godkända fiskar.
Klockan 13.00 sjösattes min och Håkans båt fylld till bristningsgränsen med utrustning. Då vädret slagit om och ett lågtryck låg som ett lock över nejden blev taktiken att gå på vertikaljigg dom första timmarna.

 Efter fem timmars fiske och sparsamt med ekon på lodet hade jag lyckats landa två små gäddor och en liten abborre. En olustig känsla grep om mig men förträngdes snabbt, Vertikalfiske är inte min grej nu tar vi fram Crankbaitutrustningen!! Tre timmar och ca 300 kast senare hade jag lyckats landa ytterligare en gädda på knappt kilot. Paniken började gro, men visst är det runt 21 på kvällen det brukar vara som bäst, eller?
Fram med trollingutrustningen och på med dom säkra korten. När klockan slog 23.00 och vi hade forcerat halva sjön med alla konstens trollingregler utan att känna någonting fick vi ge upp. Det var två oerhört nedslagna fiskare som stelfrusna och blöta puttrade mot land med stukade självförtroenden. Den enda trösten var att Mats och Sören inte haft någon kontakt med Gös dom heller. Förmodligen kan vi skylla på väderomslaget, hade det bara varit fint väder då........

3 kommentarer:

  1. Men Mange Stora Nätaren , Stora Nätaren :)

    SvaraRadera
  2. Håller med Kalle!!!

    SvaraRadera
  3. ja grabbar jag gör nog bäst i att lyssna på er om jag vill få någon Gös alls i sommar....

    SvaraRadera


Career Education